Yrittäjän arkea:  Yritys korvasi huviajelun

0
Jussi Nurmi ja Max Helpiö kuljettavat Helpiön uudeksi rakentamalla Jeppe-kuljetusaluksella milloin mitäkin saaristoon.

Max Helpiö ja Jussi Nurmi ovat liikkuneet vesillä pienen ikänsä, mutta vasta nelisen vuotta sitten he keksivät perustaa yhteisen yrityksen, jossa pääsee merelle.

– Alalla on oltu pitkään, mutta ei ole ollut firmaa, Helpiö sanoo.

– Kuljetuksia, tavaran ajoa, ruoppausta, oikeastaan kaikki saaristossa tapahtuvat työt, Nurmi kuvailee Sh-Linesin palveluita.

Yritystä ovat työllistäneet paljon esimerkiksi useat vesi- ja jätevesiosuuskunnat sekä sähköyhtiöt, jotka ovat usein kuljetuksia vailla.

– Merikaapeleita nostetaan, lasketaan ja korjataan, Nurmi kuvailee.

Metsähallituksen asiakkaana he ovat puolestaan kuljettaneet puutavaraa Nauvossa.

– Tuotiin yötä päivää puutavaraa maihin, Nurmi pyörittelee päätään.

Sh-Lines on molemmille kuitenkin sivutyö.

– Ei tästä ole kummankaan tarkoitus elantoa saada vaan on enemmänkin harrastus, Nurmi toteaa.

Helpiö ja Nurmi ovat tunteneet toisensa lapsista asti.

– Nuoresta asti on yhdessä veneilty. Ajateltiin, että voisi sitä jotain hyödyllistäkin tehdä merellä, Nurmi kertoo yrityksen perustamisesta.

– Jotain muutakin kuin huviajelua, Helpiö sanoo ja toteaa perään, että huviajelulle ei yllättäen enää ole ollutkaan aikaa.

Yrityksen toimenkuva on laaja, eikä se ole aina ihan selvä yrittäjillekään.

– Ei vieläkään, Nurmi naurahtaa.

Sosiaalisina ihmisinä molemmat ovat paljon ihmisten kanssa tekemisissä ja puskaradion kautta monenlaista tarvetta löytyy. Myös talvisin, jolloin he ovat kutterin kanssa kuljettaneet kelirikkoaikana ihmisiä niin pitkälle kuin ovat päässeet.

Kutteri Sirkka-Heleena olikin yrityksen ensimmäinen alus, jolla he ovat kuljettaneet esimerkiksi sähköyhtiöiden työntekijöitä saaristoon. Yritykseltä löytyy myös iso RIB-vene nopeampia henkilökuljetuksia varten.

Yrityksen ensimmäinen urakka muistuu nopeasti mieleen.

– Ensimmäinen isompi homma oli Yaran laiturin rakentaminen. Kutterin kanssa työnsimme jäiden joukossa poralauttoja, Nurmi muistelee.

Mielenkiintoisinta työtä ei tarvitse kauan miettiä.

– Uponneiden veneiden nosto. Se on mielenkiintoista, Helpiö innostuu.

– Osa on kyljellään, osa kokonaan uponneita, Nurmi täydentää.

Välillä työt eivät vie Kaupunginlahtea kauemmas, kun syysmyrskyn tai ensimmäisten jäiden jäljiltä veneitä uppoaa laituriin.

Mukavia töitä ovat myös lampaiden kuljetuksen Isonkarin majakkasaareen. Siitä he katsovat kesän aina alkavan.

Todenteolla yritys sai virtaa, kun Helpiö rakensi lähes täysin uusiksi Jeppe-nimisen kuljetusaluksen. Pituutta alus kasvoi kuutisen metriä, eikä alkuperäisiä osia ole juurikaan jäljillä.

– Kaikki on uusittu ja tehty, Helpiö sanoo.

Kovinkaan nopeasti lautalla ei pääse eteenpäin, mutta kyytiin mahtuu 55 tonnin edestä tavaraa.

Miehet ovat myös jatkossa avoimia töiden suhteen.

– Mitä vaan tulee eteen, Helpiö toteaa.

Nurmella on rakennusalan yritys, joka on hänen päätyönsä. Helpiö puolestaan työskentelee isänsä yrityksessä.

– Työmäärä on rajallinen, mitä pystyy itse tekemään, ja alue rajoittaa, Nurmi muistuttaa.

Nurmi kuvaileekin Sh-Linesin toimintaa miellyttäväksi harrastukseksi, jossa saa puuhailla tutun porukan kanssa. Nurmen ja Helpiön lisäksi työkeikoilla on välillä mukana tuuraajia, jotka löytyvät omasta kaveriporukasta.

Oman yrityksensä kautta Nurmella on rakennusprojekteja välillä saaristossa, jonne kuljetus järjestyy Sh-linesin kalustolla. Työ onkin hyvin kausiluonteista ja vaihtelevaa.

– Työmäärä vaihtelee kelien ja sesonkien mukaan runsaasti, mutta laaja-alaisuuden vuoksi aina on jotain puuhaa jossain, Nurmi sanoo ja lisää, että ruoppauksia sentään on säännöllisesti.

Kalustoa voi aina hankkia, kehittää ja rakentaa lisää, mutta muita kehityskohteita kaksikko ei heti keksi. Käytännössä työnkuva on jo nyt niin laaja.

Mutta mistä tulee yrityksen nimi Sh-Lines?

– Ensimmäisen paatin nimi oli Sirkka-Heleena. Siitä se tulee, Helpiö naurahtaa.

Sh-Lines Oy


Yrittäjä: Max Helpiö ja Jussi Nurmi

Yrittäjänä alalla: 4 vuotta

Perustamisvuosi: 2020

Ala: veneilykuljetus ja muut saaristoon liittyvät työt

Työntekijöiden määrä: yrittäjien lisäksi ei muita, paitsi ”kourallinen tuuraajia”

Tässä juttusarjassa esitellään paikallisia pienyrittäjiä muutaman viikon välein. Seuraavana on vuorossa Jussi Lorjo Merifix Oy:stä.