Pankkiin mennään nykyään tietyn palvelun perässä – OP Lounaisrannikko on juhlinut tasavuosia pitkin vuotta

0
OP Lounaisrannikon henkilökunnasta yhteiskuvaan kokoontuivat Marko Hiltunen (vas.), Satu Nikusaari, Susanna Viinikkala, Elina Ståhl, Sami Peura, Johanna Nyman ja Tiina Elo.

Lähes päivälleen 120 vuotta sitten perustettiin Loukon Osuuskassa, jolla on suora yhteys nykyiseen OP Lounaisrannikkoon.

– Se on Uudenkaupungin Osuuspankin suora edeltäjä. Pikku hiljaa mukaan on fuusioitunut lisää pankkeja. Yhteensä on ollut kaksitoista fuusiota, kertoo nykyisen OP Lounaisrannikon toimitusjohtaja Sami Peura .

Edellinen fuusio oli kolme vuotta sitten, kun Lokalahden ja Taivassalon Osuuspankit liitettyivät OP Lounaisrannikkoon. Masku tuli mukaan 2012 ja Uusikaupunki ja Laitila menivät yhteen vuonna 2000.

Osuuspankissa todettiin, että merkkivuotta on parempi juhlia monta kertaa. Varsinaisella synttäriviikolla pankki tarjosi kakkukahvit tiistaina Uudenkaupungin konttorilla, keskiviikkona Lokalahdella ja Taivassalossa, torstaina Laitilassa ja vielä perjantaina Maskussa.

– Olemme juhlineet pitkin vuotta. Aluksi ajattelimme, että järjestämme yhdet isot juhlat henkilökunnalle, asiakkaille ja sidosryhmille, mutta päätimme henkilökunnan kanssa, että sen sijaan juhlimme koko vuoden pienissä tilaisuuksissa kaikkien kanssa, Peura kertoo.

Peura myöntää epäilleensä, onko kakkukahvituksille enää tilausta, mutta ainakin tiistaina Uudenkaupungin konttorin ovi kävi tiheään tahtiin.

Juhlallisuudet alkoivat jo oikeastaan viime joulukuussa Kirkastuvaa-joulukantaatin tukemisella ja sitä seuranneella joulukonsertilla. Vuoden mittaan perinteisen paikallisen urheilun ja kulttuurin tukemisen lisäksi on järjestetty muun muassa elokuvanäytöksiä, golfkisoja, valokuvakilpailu, Lounaisrannikon Osuuspankin säätiön apurahahaku ja muita tavallisesta pankkivuodesta poikkeavia tapahtumia.

Peuran mukaan monia perinteisiä tapahtumia myös hieman päivitettiin juhlavuoden hengessä.

– Henkilökunnan ja hallituksen puolisoineen pankki vei viime viikonloppuna teatteriin ja illalliselle, Peura kertoo.

OP Lounaisrannikon viidessä konttorissa työskentelee yhteensä noin 55 henkilöä. Määrä hieman vaihtelee esimerkiksi kesätyöntekijöiden määrästä johtuen. Peura kertoo, että kaikissa konttoreissa on palvelua.

– Asiakkaan on mahdollista saada haluamaansa palvelua konttoriin. Asiantuntija tulee sinne, minne tarvitaan.

Pankissa asiointi on muuttunut vuosien aikana. Nykyään suurin osa pankkiasioista tehdään digitaalisesti, mutta paikan päälle mennään, kun halutaan jotain tiettyä palvelua. Yleisin syy asioida pankissa on lainaneuvottelu, mutta muitakin tarpeita on.

– Säästämisen ja sijoittamisen sopimuksia voi tehdä verkossa, mutta jos on aloittamassa ja kokee, että tarvitsee apua, voi sopia ajan tapaamiseen.

Nuoret ovat yleisesti ottaen taitavampia käyttämään mobiili- ja nettipankkia, mutta Osuuspankilla on myös erityisesti 18-vuotiaille suunnattu palvelu.

– Hiukan katsotaan taloudellisia asioita läpi. Tarkastetaan esimerkiksi tilien käyttöoikeudet ja onko nuorella oikeat kortit käytössään. Lisäksi kerrotaan muun muassa opintolainan hakemisesta ja vakuutuksista, Peura kuvailee.

Asuntolainojen korot ovat jälleen laskussa. Korkojen lasku on näkynyt asiakkaiden käytöksessä, mutta vielä odotellaan, mihin suuntaan korot menevät ja tuleeko tarjolle sopivia kohteita.

– Asuntolainahakemusten määrä on tuplaantunut keväästä katsoen. Nostetut luotot eivät vielä ole kasvaneet samassa suhteessa. Niiden kasvu on seuraava vaihe, vielä kuitenkin odotellaan onko koron lasku pysyvää ja mihin suuntaan asuntojen hinnat kehittyvät, Peura sanoo.

Hintojen nousun myötä moni on joutunut turvautumaan säästöihin. Peuran mukaan ihmiset ovat tehneet erilaisia järjestelyitä esimerkiksi lainanlyhennyksissä, jolloin raha-asiat on saatu hoitumaan.

Maksuvaikeudet ovat jonkin verran lisääntyneet, mutta ei pankin kannalta hälyttävästi.

– Pankki pyrkii auttamaan asiakasta. Meihin kannattaakin olla yhteydessä heti mahdollisten maksuongelmien ilmetessä, Peura kertoo.