Nastarenkaat ovat edelleen valta-asemassa Ugissa

0
Niko Wessman vaihtoi pyöriä Uudenkaupungin Vianorissa keskiviikkona.

Viime viikon vaihteleva sää tarkoitti pientä ruuhkaa renkaidenvaihdossa.

– Viime viikonloppu aiheutti kysyntää, mutta nyt on taas lämmintä ja se tasoittaa. Kalenteri on täynnä, mutta ei mitään paniikki-paniikkia, Juha Laiho kertoo.

Huolto Rengas Laihon yrittäjälle tällainen talvi sopii, kun työt painottuvat pidemmälle ajalle.

– Viime vuonna talvi alkoi yks, kaks. Silloin oli vähän enemmän kiire, Laiho vertailee.

Viikonloppu ja viimeistään jäinen maanantaiaamu tarkoittivat sitä, että puhelin alkoi soida myös Uudenkaupungin Huoltokeskuksessa.

– Viime viikolla alkoi oikeastaan täystohina, Mika Markela kertoo.

Tämä ja viime viikko näyttävät olevan kaikkein kiireisintä aikaa, vaikka osa ehti vaihtaa jo muutama viikko sitten ensimmäisten yöpakkasten aikana.

– Kun kalenteriakin katsoo, niin nyt on hyvä aika vaihtaa. On vain ajan kysymys, koska on taas kylmempää, Markela muistuttaa sään nopeasta vaihtelusta.

Jaakko Elo Vianorilta sanoo, että sesonki on pyörinyt jo jonkin aikaa.

– Kolmatta viikkoa jo vaihdetaan. Ihan hyvin on aikoja varattu koko ajan. Se on hyvä, etteivät kaikki tule kerralla, Elo sanoo.

Elon mukaan ollaan hieman normaalia aikataulua jäljessä, mutta toisaalta vuodet vaihtelevat niin paljon, ettei normaalista voi edes puhua.

Kitkarenkaiden osuus Uudenkaupungin teilläkin lisääntyy jatkuvasti, vaikka suurimmaksi osaksi se johtuu sähköautojen suosion kasvusta.

– Uusiin sähköautoihin ei ole nastarenkaita ollenkaan. Rengaskoko on niin suuri, eikä 21-tuumaisiin vanteisiin löydy nastarenkaita laajasti, Laiho kertoo.

Mika Markela on huomannut saman asian, mutta eniten myytävissä rengaskooissa kitkarenkaita ei suosita.

– Muutamissa volyymikooissa ei haluta kitkarenkaita, vaan nasta on ihan ylivoimainen.

Laiho arvelee, että jos muutamia vuosia sitten kitkarenkaiden osuus oli noin 15 prosenttia, on se nyt 20 prosenttia.

– Se ei perustu mihinkään dataan, mutta kyllä kitkarenkaita enemmän laitetaan alle kuin ennen.

Laiho muistuttaa, että rengasvalintaan vaikuttaa paljon oma asuinpaikka.

– Pääväylillä kitkarenkailla pärjää oikein hyvin, mutta jos asuu pikkuteiden päässä, se on eri asia.

Markela muistuttaa, että Uusikaupunki on maantieteellisesti haastava, sillä talvella tiet ovat usein jäisiä.

– Jäisillä teillä kitkarengas ei ole paras, Markela sanoo.

– Kyllä se nastarengas on täällä ykkönen, sanoo myös Elo.

Hän ei ole huomannut kitkarenkaiden kysynnässä kasvua.

– Yleensä löytyy kumpaakin vaihtoehtoa. Se on asiakkaasta kiinni, että kumpaa haluaa, Elo sanoo.

Moni valitsee nykyisin rengaspalvelun, jossa renkaat ovat liikkeessä varastossa ja vaihdosta muistutetaan asiakasta.

– Hotelleista on koko ajan ollut kysyntää, sanoo Vianorin Elo.

Vianorilla nykyinen rengashotelli riittää tämänhetkiseen kysyntään. Huolto Rengas Laiholla renkaiden säilytystila on ollut jo pitkään täynnä.

– Säilytystilaa olisi tarve saada lisää, mutta sitten pitäisi olla myös lisää luukkuja, joissa renkaat vaihdetaan alle. Helppo olisi kasvattaa varastotilaa, mutta asiakkaita pitää myös palvella säädyllisissä ajoissa, Laiho toteaa.

Huoltokeskuksessa varastotilaa on kasvatettu pariinkin otteeseen.

– Kun autotehtaalla oli suuria määriä työntekijöitä, oli parina vuotena rengashotelli täynnä. Nyt tilaa löytyy jonkin verran, Markela sanoo.

Rengashotellit ovat kasvattaneet suosiotaan, koska on vaivattomampaa, kun renkaat ovat jossain säilössä, eikä niitä tarvitse itse kantaa ja kuljettaa.

– Se on helppoa. Ei tarvitse tai edes saa säilyttää kellarissa, varsinkaan kerrostaloissa. Ja renkaat ovat usein niin painavia ja suuria, etteivät ne mahdu kyytiin, Markela sanoo.