– Nämä meetingit ovat yhdessäoloa ja hauskanpitoa samanhenkisten kanssa. Kaikki tykkäävät autoista, sanoo raumalainen Jani Heino , jonka mielestä vanhat Volvot ovat parhaita.
– Ensi kerralla ajan itsekin, lupaa tapahtuman turkulainen ensiapuvastaava Emilia Lehto .
Moottoreitten meteli kuumotti korvia, palavan kumin katku tarttui kurkkuun, ja musta savu kirveli silmiä, kun takavetoiset autot kuluttivat renkaita. Huoltoaseman pihamaan aidatulle alueelle kurvailivat yksi kerrallaan vanhat Volvot, urheilulliset Bemarit ja muhkeat Mersut.
– Takavetoinen on paras tässä hommassa, tietää Vetoja Cruising -yhdistyksen turkulainen varapuheenjohtaja Miro Oksanen .
– Tykkään vanhoista Volvoista ja Mersuista. Tunnelma on hyvä, ja kumi tuoksuu hyvältä, iloitsee vehmaalainen Venla Laine .
Äänentoistolaitteiden kaiuttimista vanhan Volvon katolla kuuluu rokkimusiikkia. Viereisen Volvon konepellillä ja katolla hyppelehtii Anton Alfthan . Hän kertoo meetingien lähteneen jenkkiautoista ja siirtyneen Suomeen ruotsalaisesta raggare-kulttuurista.
– Varsinais-Suomesta ja Satakunnasta on todella paljon liikkeellä nuoria alan osaajia ja harrastajia, sanoo Anton, joka itsekin on järjestänyt tapaamisia, mutta laihemmin tuloksin.
Yhdistyksen autotapahtumissa on alhainen keski-ikä. Tapahtumiin osallistuu paitsi nuorisoa myös iäkkäämpiä harrastajaporukoita ja lapsiperheitä.
– Tulisivatpa näihin tapahtumiin ajelemaan eikä iltaisin tai viikonloppuisin tähän Kalannin keskustaan, huokaa Niina Heijari , joka on saapunut ihmettelemään omituista tapahtumaa seuranaan lapsenlapsi Neea Silokivi , jonka mielestä kuskit ovat taitavia, mutta haju vähän haittaa.
Yhden näyttävimmistä suorituksista kuminpolttokehässä teki uusikaupunkilainen Eemeli Jalonen . Hänen kuusilitrainen (6 200 cm³) kesäautonsa Chevrolet Camaro kulki hurjaa vauhtia tuottaen samalla hirvittävästi ääntä ja runsaasti savua.
– Rakentelen autoja, ja kilpaakin tekisi mieli ajaa. Kallistahan tämä – on, normipalkalla eletään ja ylitöillä harrastetaan, sanoo rekkakuski Eemeli Jalonen, joka omistaa harrastukseen sopivan ison autotallin. Automeeteissä on parhaimmillaan mukana 400–500 autoa. Tapahtumaan osallistuvia autokuntia yhdistää ennen muuta autojen rakentelu.
– Näin kauden alussa näytetään, mitä talven aikana on saatu aikaiseksi, sanoo raumalainen Panu Sammalisto .
Turkulainen Sane Uusitalo tulee automeetteihin näyttämään muille, miten on onnistunut laittamaan autoaan. Kaksilitrainen BMW on viritetty niin, että siitä saadaan ylimääräistä voimaa kuminpolttoon.
– Tämän harrastuksen hinta riippuu siitä, mikä osa autosta kulloinkin hajoaa, naurahtaa Sane Uusitalo, joka seuraavaksi osallistuu Alastaron ratapäiville.
Laitila oli tapahtuman toiseksi viimeinen etappi. Kalannista autokunnat siirtyivät kello 22 aikoihin seurustelemaan Shellin piha-alueelle.
– Suunnittelemme meetingien reitit, kuminpolttopaikat ja vetosuorat. Valitettavasti emme saaneet Laitilasta lupaa kuminpolttoon, pahoittelee järjestävän yhdistyksen nousiaislainen Oskari Virtanen .
Laitilan etapille saapuivat Mynämäestä Pinja Laine ja Oona Rautio katsomaan, millaisia autoja tällä kierroksella on liikkeellä.
– Tämä on sellainen kaveriporukan yhteinen juttu, sanovat neitokaiset, mutteivät myönnä tulleensa paikalle poikia katsomaan.
Viisisylinterinen, kaksi ja puolilitrainen Volvo V 70 on saanut sisäänsä polttoaineen syöttöä ja ahtopainetta lisäävän laitteen sekä suuren vapaavirtasuodattimen.
– Näistä nappuloista voin halutessani lisätä autoon tehoa ja pakokaasuun väriä, kertoo raumalainen Tico Korppi näyttäen auton hanskalokeroon piilotettua every-mod -laitetta.
Jussi Vaajasaari