Uusikaupunkilaiset yrittäjät toivovat pidempää kesäsesonkia – Myynti laskussa viileän sään ja epävarmuuden vuoksi

0
Rami Hyytiä Kesportista kertoo erityisesti nuorien poikien innostuneen kalastuksesta uudelleen.

Uusikaupunkilaiset yrittäjät kertovat, että kuluvan kesän myynti on jäänyt viime kesää heikommaksi. Ostokäyttäytymiseen ovat vaikuttaneet sekä alkukesän heikot säät että maailmantilanne. Osa yrittäjistä toivoo, että koulujen aloitusaikatauluja lähdettäisiin kehittämään eurooppalaisen mallin mukaisiksi, jolloin lomakausi ulottuisi elokuun loppuun, ulkomaalaisten turistien aikataulua paremmin vastaavaksi. Ylilyöviä trendituotteita ei yrittäjien mukaan tänä kesänä ole nähty.

Kesportin yrittäjän Rami Hyytiän mukaan kesän myynti on jäänyt hieman viimevuotista alhaisemmaksi, ja kuluttajien rahankäyttö on nyt varovaisempaa.

– Odotan kuitenkin parannusta tilanteeseen loppukesää kohden, hän toteaa.

Hyytiä painottaa säiden merkitystä erityisesti hänen alallaan.

– Jos on kylmä, shortseja ei osteta. Jos vedet ovat 15-asteisia, kukaan ei suppaile tai ui, hän havainnollistaa.

Hyytiä kertoo, että myös turisteja oli kesäkuussa vähemmän, mutta määrä kasvoi heinäkuun aikana.

– Turistiryntäys alkaa juhannuksen jälkeen ja kestää noin viisi viikkoa. Sen kyllä huomaa katukuvassa.

Hyytiä nostaa esille eurooppalaisen mallin käyttöönoton koulujen aloitusajoissa, sekä sen mahdolliset positiiviset vaikutukset yritystoimintaan. Hänen mukaansa ajatus jakaa myös laajasti mielipiteitä.

– Monissa Euroopan maissa koulut jatkuvat juhannuksen tienoille ja lomat jatkuvat elokuun loppuun. Ulkomaalaiset turistit saapuvat Uuteenkaupunkiin usein juuri elokuussa, mutta silloin liikkeet ovat kiinni ja kesätyöntekijät jo palanneet kouluun.

Hyytiä kertoo, että erityisesti korona-aikana joka kesä oli tietyt trendit, kuten SUP-lautailu ja frisbeegolfaus, joissa nousi selkeä piikki myynteihin. Tänä kesänä tilanne on ollut tasaisempaa, muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta.

– Muutama vuosi sitten näytti siltä, että kalastus ei kiinnosta enää ollenkaan, mutta tänä kesänä nuoret pojat ovat innostuneet kalastamaan ja kalastusvälineiden myynti on taas kasvussa.

Myös scootteja ja kypäriä sekä uimatarvikkeita menee hänen mukaansa hyvin lämpimillä keleillä. Pyörämyynti taas on Hyytiän mukaan laskussa.

– Hallituksen työsuhdepyöräpäätöksellä on suoria vaikutuksia asiaan, erityisesti sähköpyörien osalta.

Wintterin valmistuminen on myös saanut ostajia liikkeelle.

– Monitoimijatalon pihan hyväkuntoiset koripallokentät ovat nostaneet katukoripallojen myyntiä. Myös uima-asuja ja -laseja myytiin keväällä paljon uimahallin auettua.

Sisustus – ja vaatekauppa Ulpukan yrittäjä ja Uudenkaupungin Yrittäjien puheenjohtaja Marika Vainio on Hyytiän kanssa pitkälti samoilla linjoilla. Hänen mukaansa ostokyvyn ja ostovoiman muutos on vaikuttanut myynteihin, mutta sääolot ovat lopulta olleet suurin tekijä.

– Kesäkuussa oli niin kylmä, että liikuttiin melkein pipoissa ja toppatakeissa. Vielä juhannuksen alla asiakkaat kertoivat, ettei kesävaatteita oltu edes otettu esille. Nyt kun helteet ovat alkaneet, alkaa jo olla turhankin kuuma, Vainio kuvailee.

Vainion mukaan kesä on mennyt pitkälti ”kesää odotellessa”, niin ostosten kuin turisminkin suhteen.

– Asiakkaat eivät tee hankintoja ennen kuin niille on oikeasti tarvetta. Ostokset tehdään hetkessä eläen.

Vaikka sää on vaikuttanut eniten, Vainio näkee ostokäyttäytymisessä muutoksia jo keväältä.

– Yleinen epävakaus sekä maailmantilanteessa että taloudessa on selvästi nähtävissä. Esimerkiksi ruoan hinnat ovat korkealla. Kuluttajat harkitsevat nyt ostopäätöksiään pidempään ja tekevät tarkempia valintoja. Kesä on ollut nihkeä. Myynti on selkeästi laskenut viime vuoteen verrattuna, hän tiivistää.

Trendituotteita ei tänä kesänä ole noussut esiin, mutta klassikot pitävät pintansa.

– Pellavavaatteet ovat joka kesä suosittuja. Myös erilaiset kesälaukut ovat käyneet hyvin kaupaksi.

Vainion mukaan alkukesästä myytiin etenkin juhlavaatteita, mutta yksi tuote kuitenkin yllätti.

– Kesäkuun edetessä juhlavaatteiden seuraksi haettiinkin neuletakkeja. Asiakkaat tarvitsivatkin lämmintä vaatetta ja asustetta täydentämään asuja.

Elina Telin , Elina Ompelu & Asuste -liikkeen omistaja, kertoo että hänen kesänsä on ollut tasaisempi, kiitos ompelutoiminnan.

– Ompelen ja teen vaatteita päätyökseni, mikä on huomattavasti tasaisempaa kuin muu vaatemyynti. Ilman ompelupuolta kesä olisi ollut liikkeessä vaikeampi, Telin sanoo.

Alkukesän kylmyys vaikutti myös hänen liiketoimintaansa.

– Kesä alkoi nihkeästi, mutta lämpimien kelien myötä asiakkaat ovat aktivoituneet.

Myös Telin nostaa esille eurooppalaisen mallin koulujen aikatauluissa. Hänen mukaansa pikkukaupungin matkailukesää ja sen tuottoa saataisiin pidennettyä peräti kolmella viikolla mallin avulla.

– Se olisi hyvä muutos, ei pelkästään yrittäjille vaan myös perheille ja matkailulle. Monella perheellä loma alkaa vasta elokuussa, mutta lapset palaavat jo kouluun, se on hankala yhtälö.

Yrittäjät ovat hänen mukaansa keskustelleet asiasta paljon myös paikallisesti ja aihe on ollut esillä valtakunnallisessa keskustelussa jo muutaman kymmenen vuoden ajan.

– Kun koulut alkavat, koko kesäelämä häviää: näyttelyt, kaupat ja turistikohteet ovat enää viikonloppuisin auki. Tämä on ongelma, koska ulkomaalaiset turistit tulevat Suomeen usein juuri elokuussa.

Myöskään Telin ei näe erityistä kesän trendituotetta liikkeessään.

– Kesämekkojen myynti on kuitenkin ollut kovaa helteiden alettua. Ne alkavat jo olla kortilla, ja kokopuutteitakin on tullut vastaan, hän toteaa.