– Vanhempien haaveena oli, että ryhdyn vaatekauppiaaksi. Elämä johdattaa, kun äitini yllättäen kuoli 55-vuotiaana, terve ihminen, ja muutama kuukausi myöhemmin isä halvaantui, Suominen muistelee.
Hän oli silloin armeijassa, kun yhtäkkiä piti ajatella perheen yritystä. Tuttu yrityksen tilintarkastaja Arvi Toukoniitty soitti varuskuntaan ja laittoi Suomisen kovan paikan eteen. Yrityksen talous oli lähtenyt nopeaan laskuun.
– Henkilökunta oli hyvä, mutta kun avainhenkilöt olivat poissa, lähti syöksykierre alas.
Suominen muistaa yhä sen puhelun, kun tilintarkastaja – entinen armeijan lentäjä – järjesti hänet vapaaksi armeijasta.
– Meni kaksi päivää, kun kapteeni huusi, että Suominen lähtee lomalle. Sitten minusta tuli vaatekauppias.
Isä toipui ja eli muutaman vuoden, mutta yritys siirtyi Markun vastuulle. Oli lähellä, ettei yli 20 vuotta aiemmin torikaupasta aloittanut yritys lopettanut toimintaansa.
M & R Suominen on nimetty Markun vanhempien mukaan, mutta Markun ja vaimonsa Annen pyörittämä yritys tunnetaan paremmin nimellä Studio25. Sille he alkoivat laatia viisivuotissuunnitelmaa.
– Ensimmäinen suunnitelma oli, että laajennetaan Laitilaan ja Turkuun. Molemmat toteutettiin.
Aktiivisena kauppiaana Suominen pääsi mukaan suureen ostoyhtymään.
– Se oli erittäin iso kehitysvaihe. Pääsin samaan pöytään isojen kauppiaiden kanssa.
Erilaisissa johtoryhmissä Suominen ei aina halunnut istua paikalla, jos ei saanut tahtoaan läpi.
– Julistin, että pukimoiden aika on ohi. Ei voi tarjota kaikille kaikkea. Entisestään alettiin hakea omaa linjaa ja erottiin valtakunnan johtavasta ostoyhtymästä Moda Groupista, joka aikanaan perustettiin Uudessakaupungissa ja jossa olin yksi perustajajäsenistä.
Pian hän perusti uuden ostoyhtymän Uuteenkaupunkiin. Samoihin aikoihin Suomisten poika opiskeli Englannissa liiketaloutta ja teki lopputyönsä vaateliikkeen ympärille. Ajatus omista tuotteista ja franchising-ketjusta sai alkunsa.
– Perustettiin oma tukku Helsinkiin Lauttasaareen. Kaksitoista vuotta sitä vedettiin.
Parhaimmillaan Studio25:llä oli kymmenen omaa liikettä ja yhdeksän franchising-liikettä. Kaukausin liike oli Vilnassa, jossa oli Suomisen mukaan hieman erilainen tapa toimia.
– Se oli kiva paikka, mutta pelin henki ei ollut niin kuin Suomessa. Tallinnassa ei kohdattu vastaavaa.
Kaikki meni hyvin, kunnes kohtalo astui jälleen peliin.
– Tärkein tavaratoimittajamme Firetrap meni konkurssiin ja samalla tärkeä menestystekijämme hävisi ja vaikeudet alkoivat.
– Sydän klikkasi ja sitten mentiin ambulanssilla Tyksiin. Lupasin korkeimmille voimille, että jos vielä pääsen täältä kotiin, luovun kaikista liikkeistä, mutta nyt olen Jumalankin pettänyt, kun on yhä kaksi myymälää, Suominen naurahtaa.
Tällä hetkellä Suomiset nauttivat yrittämisestä. Markku ei enää stressaa ylimääräisistä. Yritys on velaton ja henkilökunta on hyvä.
– Anne on Ugissa ja minä Laitilassa. Meillä on huippuhyvä henkilökunta. He ovat luotettavia ja ahkeria.
Suominen toivoo, että omalle työlle löytyisi jatkaja.
– Liike on myynnissä, jos joku haluaa jatkaa.
Studio25:lla oli aiemmin nettikauppa, jota ei ole enää jatkettu Markun sydänkohtauksen jälkeen.
– Se oli kauhean työllistävää. Sen jälkeen tuli negatiivinen suhtautuminen kaikkeen someen, eikä olla enää juurikaan somessa.
Kivijalkaliikkeiden asemaa uhkaavat nettikauppojen ohella ulkomaiden halvemmat hinnat, johtuen osin Suomen taas nousevasta arvonlisäverosta.
– Vuonna 2016 oli 25 tukkuasiakasta, nyt on 12. Yksi on lopettanut, muut ovat menneet konkurssiin tai kiinni.
Suomista harmittaa välillä paikallisten asenne, että kaupungista ei löydä mitään.
– Kun helsinkiläiset tulevat kaupunkiin, heistä on niin ihanaa, kun on pikkukauppoja, joista saa erilaisia tuotteita ja hyvää palvelua. Täällä kauppiaat ovat itse myymässä. Esimerkiksi Myllyssä on usein opiskelijoita, joilla ei ole motivaatiota tai osaamista.
Uusimmat trendit Suomiset löysivät ennen Kööpenhaminan ja Barcelonan messuilta. Ei niinkään osastoilta, vaan messualueen kahvilasta.
– Katseltiin ohikulkijoita, jotka olivat pukeutuneet viimeisimmän trendin mukaan. Vaimo on hyvä piirtämään. Hän piirsi vihkoon kuvia ja minä join kahvia.
Heillä on edelleen yksi tuotemerkki, jonka vuoksi matka vie kahdesti vuodessa Lontooseen. Siellä ei saa aivan samanlaista läpileikkausta muodista kuin messuilla, mutta suuntaa sekin antaa.
2000-luvun alussa Suominen matkusti vaimonsa kanssa välillä Thaimaahan ja Intiaan, johon tehtiin oma Fairytail-tukkumallisto. Samalla ehti lomaillakin. 6-päiväistä työviikkoa aina tehnyt Suominen ehtii toisinaan edelleen lomailla.
– On lomaa, mutta kesällä en lomaile. Silloin tehdään kauppaa. Lomaillaan silloin kun on hiljaisempaa.
Vapaa-ajalla he viihtyvät puutarhassa.
– Tiedetään kuinka vaikeaa on olla maanviljelijä. Maissi on 20-senttistä, kun sen pitäisi olla kaksimetristä, Suominen naurahtaa.
Myös sulkapalloa pari kertaa viikossa pelaava Suominen on nykyään tarkempi työajoista.
– Ennen oli älyttömän pitkiä päiviä. Nyt kun liikkeet menevät kiinni 17.30, alkaa vapaa-aika. Sunnuntaisin en tee töitä, paitsi joskus joulun alla.
Studio25
Yrittäjä: Markku Suominen
Yrittäjänä alalla: 46 vuotta
Perustamisvuosi: 1978
Ala: vaateliike
Työntekijöiden määrä: 2
Tässä juttusarjassa esitellään paikallisia yrittäjiä muutaman viikon välein. Seuraavana on vuorossa Ajado Oy:n Pekka Ajanko.