Laskujen maksaminen muuttuu – Laskujen maksaja voi valita tilisiirron sijasta pikasiirron, jolla maksu siirtyy saajalle sekunneissa

0
Esimerkiksi Nordean mobiilipankissa pikasiirron voi valita klikkaamalla rastin ruutuun laskua maksaessa.

Jenni Honkanen / TS

Laskujen maksamiseen tulee euroalueella muutoksia, jotka vaikuttavat myös suomalaisiin kuluttajiin. Taustalla on EU:n pikamaksuasetus, joka tulee voimaan 9. lokakuuta. Kuluttajalle muutokset näkyvät silloin, kun laskuja maksetaan esimerkiksi verkkopankissa.

Yksi uudistus on maksunsaajan tarkistus, jota pankit tarjoavat jatkossa huijausten estämiseksi.

Käytännössä muutos näkyy asiakkaalle niin, että esimerkiksi verkkopankissa laskun maksamisen yhteydessä varmistetaan maksunsaajan nimen ja tilinumeron vastaavan toisiaan.

– Pikamaksuasetuksen voimaantulon myötä verkkopankki saattaa esimerkiksi huomauttaa asiakkaalle, jos saajan nimi ja tilinumero eivät täsmää. Jos maksajan ilmoittama nimi on melkein sama kuin saajan pankkitilin omistajan nimi, pankki kertoo tilinomistajaksi virallisesti merkityn nimen, sanoo Finanssiala ry:n maksuliikeasiantuntija Miia Zitting .

Muutoksen tarkoituksena on estää maksupetoksia ja huijauksia, kuten tilinumerohuijauksia, joissa rikollinen esimerkiksi vaihtaa laskulla tilinumeron tai maksaja erehdytetään maksamaan väärälle taholle.

OP Ryhmän vähittäispankin johtaja Harri Nummela nostaa esiin viime aikojen tietojenkalastelutapaukset, joissa huijarit ovat saaneet pankkitunnuksia haltuunsa ja luoneet maksuja, joiden vastaanottajaksi merkitään asiakkaan nimi, mutta todellisuudessa tilinumero on huijarin.

– Sijoitus-, rakkaus- ja turvatilihuijaukset vaikeutuvat, mutta se edellyttää valppautta. Huijarit ovat taitavia mukauttamaan toimintaansa ja manipuloimaan asiakasta. Silti virheellisestä nimitiedosta kertovan viestin pitäisi olla herätyskello, että tilanteessa ei ole kaikki kuten pitäisi, Nummela sanoo OP:n tiedotteessa.

Pankin tekemä nimitietojen tarkistus voi näyttää maksajalle erilaiselta riippuen pankista. Finanssialan Zitting muistuttaa, ettei tällaisessa pankin tekemässä huomautuksessa ole kyse huijauksesta.

– Huijausten kanssa on jokaisen syytä olla tarkkana, mutta lokakuusta alkaen verkkopankin tekemät varmistukset saattavat olla osa normaalia arkea, hän kertoo.

Maksut välitetään yhä tilinumeron perusteella. Vaikka saajan nimi ei vastaisi maksajan kertomaa nimeä, maksun voi siitä huolimatta jatkossakin tehdä.

– Vastuu mahdollisesta väärälle taholle menevästä maksusta siirtyy silloin kuitenkin maksajalle, Zitting toteaa.

Hämmennystä voi tulla jatkossa esimerkiksi siitä, jos maksajan tuntema yrityksen nimi onkin eri kuin yrityksen virallinen nimi maksunsaajan pankissa.

– Tavaroista ja palveluista laskuttavien on pidettävä huolta siitä, että virallinen nimi ja maksutapahtumassa näkyvä laskuttajan nimi vastaavat toisiaan. Jos epäilyttää, asia kannattaa varmistaa laskuttajalta tavalla tai toisella, Zitting sanoo.

– Yleispätevää ohjetta on vaikea antaa, sillä kukin laskuttaja toimii omalla laillaan. On lopulta laskuttajan vastuulla viestiä laskua maksavalle asiakkaalle riittävän selvästi, kenelle maksu on osoitettava. Pankin vastuulla on varmistaa, että maksaja varmasti tietää, kenelle maksu on tilitietojen perusteella menossa, hän jatkaa.

Pikamaksuasetuksen myötä maksaminen muuttuu myös niin, että laskun maksaja voi valita, tekeekö pikasiirron vai tavallisen tilisiirron. Pikasiirto ei siis automaattisesti korvaa tavanomaista tilisiirtoa, vaan sen voi valita halutessaan heti suoritettaviin maksuihin.

Pikasiirto tapahtuu käytännössä reaaliajassa, kun taas tavanomainen tilisiirto siirtyy joko samana tai seuraavana arkipäivänä.

Esimerkiksi Nordea kertoo, että eräpäivämaksuissa ja toistuvissa maksuissa on tällä hetkellä käytössä vain tavallinen tilisiirto. Pikasiirtoa voi siis hyödyntää, jos maksaa laskun heti.

Käytännössä monien pankkien maksut ovat jo aiemmin siirtyneet saman tien, mutta viiveitä on vielä voinut olla esimerkiksi pankkien välisissä maksuissa.

Fakta


Sepa-pikasiirto


Sepa tarkoittaa yhteistä euromaksualuetta (Single Euro Payments Area).

Sepa-pikasiirrot ovat maksuja, jotka välittyvät saajalle kymmenessä sekunnissa vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä, myös maasta toiseen.

Pikasiirtojen tarjoaminen tulee pakolliseksi pankeille ja muille maksupalveluiden tarjoajille 9. lokakuuta mennessä.

Pikamaksu ei korvaa perinteistä tilisiirtoa, vaan tulee käyttöön sen rinnalle uutena vaihtoehtona.

Pikamaksu on joko maksuton tai maksaa saman verran kuin tavallinen tilisiirto. EU-asetuksen mukaan pikasiirtojen palvelumaksut eivät saa ylittää palvelumaksuja, joita asiakas maksaa muista euromääräisistä tilisiirroista.

Kaikkien euromaissa sijaitsevien pankkien on jo täytynyt ottaa pikasiirtoja vastaan maksunsaajan tilille 9. tammikuuta alkaen.

Pikasiirto toimii aluksi vain niissä Sepa-maissa, joissa on käytössä euro. Kahden vuoden siirtymäajan jälkeen pikasiirto laajenee muihin Sepa-maihin, kuten Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan.

Fakta


Varmista maksunsaajan nimi


Pikamaksuasetukseen kytkeytyy maksunsaajan tarkistusmenettely (Verification of Payee [VOP]).

Tarkistusmenettely tarkoittaa sitä, että maksaja saa verkko- ja mobiilipankissa jatkossa laskun maksamisen yhteydessä ilmoituksen, mikäli saajan nimi ja tilinumero eivät vastaa toisiaan. Tarkistus tehdään euromääräisille tilisiirroille ja pikasiirroille.

Kun maksat henkilölle, käytä saajan virallista etu- ja sukunimeä. Kun maksat yritykselle tai organisaatiolle, käytä yrityksen virallista nimeä, joka kerrotaan laskulla. Vältä lempinimiä, markkinointinimiä ja lyhenteitä.

Jos sinulla on maksupohjia käytössä, varmista, että saajan nimi on kirjoitettu oikein myös aiemmin tallentamissasi maksupohjissa. Päivitä tarvittaessa vanhat maksupohjat, joissa voi olla virheellisiä tai vanhentuneita tietoja.

Turvallisuutta voi parantaa myös ottamalla käyttöön korteille ja tileille turvarajat, jotka estävät poikkeavan suuret siirrot.

Lähteet: Finanssiala ry,

OP Ryhmä