
Uusikaupunkilainen Toni Oittinen on pitkän linjan vapaa-ajan kalastaja. Vesillä olemisen ohella hän jälkikäsittelee saalistaan savustaen ja myös pakastaen. Pikkuhiljaa Oittinen oivalsi tarvitsevansa pakastamiseen tarvittavia vakuumipusseja niin paljon, että niitä voisi myös myydä.
Näin syntyi ensin ajatuksen tasolla ja lopulta toteutettuna Oittisen sivutoiminen yritys Vakuumiukko.fi -verkkokauppa.
– Vakuumipusseista tiedän paljon entuudestaan ja muutenkin erilaisista savustus- ja kalastustarvikkeista, niin sain siitä sitten idean myydä sellaisia verkkokaupan kautta, Oittinen kiteyttää ajatuksensa.
Viime vuoden toukokuussa perustettu yritys ei ole ainoa laatuaan siinä mielessä, että osittain vastaavanlaista tavaraa Suomessa ihan isoissakin tavarataloissa. Vakuumiukon valttina on erikoistuminen kyseisiin tuotteisiin ja laaja valikoima, sekä edullinen hintataso.
– Minulla on varastossa aika paljon erilaista vakuumipussivalikoimaa ja kala-alustoja on monia eri kokoja. Lisäksi valikoimassa on metsästykseen, kalastukseen ja näistä saatavien saaliiden jälkikäsittelyyn liittyviä tuotteita. Pikkuhiljaa toiminta ja valikoima laajenee, Oittinen kertoo.
Paikallista tarjontaa kannattava Oittinen vinkkaa, että valikoimissa on myös erikoistuotteita, kuten vedenkorkeusmittarit ja kompassiruusut, jotka ovat valmistettu uusikaupunkilaisessa tehtaassa.
Pian kaupan ensimmäistä vuosijuhlaa viettävä Oittinen kertoo avausvuoden olleen hyvä. Tavaraa on mennyt myyntiin enemmän mitä hän osasi varovasti aluksi varautua. Ja myynti on kasvanut tasaiseen tahtiin koko ajan.
– Paljon täytyy mainostaa sosiaalisessa mediassa ja näkyvyyttä kerätä kumppanuuksilla, jotta saa jalansijaa asiakkaiden keskuudessa. Seuraajia on eri somekanavillani jo yli 5000, joka on mielestäni aika hyvin alle vuodessa, Oittinen kertoo.
Asiakkaita on löytynyt ympäri Suomea, mutta tällä hetkellä eniten tavaraa Oittinen on postittanut Lappiin.
– Siellä on pidemmät matkat tämäntyylisiin kauppoihin, niin paikalliset tilaavat lähikauppansa automaatteihin postipaketteja, hän huomauttaa.
Uuden yrityksen perustaminen tyhjästä ei onnistu ihan sormia napsauttamalla. Oittinen on itse pohtinut omaa polkuaan yrityksensä kanssa ja mitä sen pyörittäminen tähän asti on vaatinut.
– Ensimmäisenä täytyy olla ajatus, mistä lähtee liikkeelle ja rohkeutta lähteä lopulta liikkeelle. Mietin itse kaiken kaikkiaan kolme kuukautta yrityksen käytännönasioita, mitä myyn, mistä saan tavarat, mitä ne maksavat ja millä hinnalla myyn ne, hän kertoo.
Suunnitelman ja toteutuksen yhtälön ratkaisun jälkeen täytyy nettisivut saada kuntoon. Oittinen päätyi nimenomaan verkkokaupan perustamiseen, mitä hän pyörittää Ketunkalliolla olevan varaston kautta.
– Verkkokaupan ylläpitäminen on suhteellisen yksinkertaista. Verkkokauppaan tarvittava tilakin on hyvä, koska silloin riittää pienempikin tila verrattuna sitten kivijalkakauppaan. Ainakin alkuun, lisää Oittinen pilke silmäkulmassa.
Yrityksen pitää myös koko ajan kehittyä ja sen täytyy olla luotettava. Markkinoiden uutuuksia on tärkeä seurata ja reagoida heti, jos helmiä löytyy maahantuojilta. Kiireellisessä verkkokauppamaailmassa toimitus asiakkaalle on tärkeässä roolissa yrityksen maineen suhteen.
– Yhtenä päivänä tuli päivällä puoli yhden aikaan tilaus, joka oli seuraavana päivänä aamukymmenen aikaan Järvenpäässä asiakkaan noudettavissa. Yhtään toimitusta ei ole mennyt hukkaan eikä tullut takaisin, Oittinen toteaa tyytyväisenä.
Hän mainistsee, että paikallisia tilauksia on viety kotiovelle ilman toimitusmaksua, josta asiakkaat ovatkin paljon kiitelleet.
Kiteyttävänä neuvona ja kokemuksena Oittinen mainitsee juuri rohkeuden lähteä yrittämään ja kokeilemaan siipiä, jos mieleen ponnahtaa hyvä yritysidea.
– Ei kannata jättää hautomaan ajatusta, ja miettiä jälkeenpäin, kuinka olisi kannattanut tuokin kortti katsoa kymmenen vuotta sitten. Yrittämättä ei onnistu, hän ilmoittaa.
Ennen yrityksen perustamista Oittinen sai paljon apua Ukipoliksen henkilökunnalta. Hän osoittaa kiitoksen Ukipolikselle ja suositteleekin yritysidean saaneita ottamaan rohkeasti yhteyttä Ukipolikseen, mikäli jokin askarruttaa uuden yrityksen käynnistysvaiheessa.
– He ohjaavat yrityksen aloitusta ja kehitystä oikeaan suuntaan ja kertovat omia ajatuksiaan, onko yritysidea hyvä vai voisiko jossain asiassa olla vielä kehitettävää, Oittinen kertoo.