Hankalat keliolosuhteet koettelevat kunnossapitoa – Sorapäällysteiset tonttikadut ovat pahimpia liukkauden kannalta

0
Kaupungin katuja on hiekoitettu viime viikkoina yötä päivää.

Alkutalven vaihteleva keli on aiheuttanut harmaita hiuksia kaupungin kunnossapidolle. Tammikuun lumisateet työllistivät auraajia, mutta viime viikkoina hiekoituskoneet ovat saaneet olla kovassa käytössä lauhtuneen ilman vuoksi.

Työpäällikkö Mikko Jalonen myöntää, että vallitseva keli on todella hankala kunnossapidolle. Onneksi kuitenkaan liukastumisista johtuneita loukkaantumisia ei ole hänen tietoon tullut.

– Viime viikolla hiekoitettiin varmaan 30 tuntia yhteensä ja joka päivä oli vähintään kaksi konetta koko ajan liikkeellä, Jalonen kertoo.

Vuodenvaihteen jälkeen lumen auraamisen lisäksi kunnossapitoa piti kiireisenä lumen ajaminen pois katujen varsilta. Plussakelien aikana on puolestaan saatettu hiekoittaa illalla, mutta päivällä jää on sulanut pois, minkä jälkeen taas hiekoitetaan illalla ilman kylmetessä.

– Palautteita ei hirveästi ole tullut. Uskon, että ihmiset ymmärtävät pääkallokelien olevan vaikeita myös kunnossapidolle, hän sanoo.

Jalonen kokee, että kunnossapito on tehnyt kaiken, mitä käytettävissä olevalla kalustolla on tehtävissä. Hän kiittelee urakoitsijaa, joka pääsääntöisesti hoitaa hiekoituksen.

Myös kaupungilla on hiekoitukseen käytettävä oma kuormaaja, mutta samalla se voi olla silloin poissa muusta kunnossapidon tarpeesta esimerkiksi lumen ajosta.

– Jotkut hiekoittimet vaativat kuormaajan, jotta kuorma saadaan tehtyä, kun hiekoitetaan traktorin perästä, Jalonen toteaa.

Liukkauden kannalta sorapäällysteiset tonttikadut ovat Jalosen mielestä pahimpia. Tällaisia ovat esimerkiksi Kukonmäen alue keskustassa sekä Sorvakko.

– Kadut, joissa jalankulkijat kävelevät ajoradalla, ovat pahoja liukkaalla. Sorakaduilla lumi ja jää kestää kauemmin sulaa, ja hiekoituksen jälkeen auto ajaa muutaman kerran jäässä olevalla tiellä, niin hiekka voi lentää helposti sivuun. Melkein tarvitsisi ympäri vuorokauden olla joku hiekoittamassa, Jalonen sanoo.

Sääennusteiden mukaan pakkanen kiristyy loppuviikon kuluessa. Se helpottaa kunnossapitoa jonkin verran, kun ei tarvitse koko aikaa hiekoittaa, mutta jonkin ajan päästä ilma luonnollisesti taas lauhtuu.

– Hiekkaa on kaduilla törkeän paljon, niin sitten kun se sulaa, on taas liukasta asvaltilla olevan hiekan takia, Jalonen huomauttaa.

ELY-keskus: Talvihoidon painopiste siirtynyt enemmän liukkaudentorjuntaan

Varsinais-Suomen ELY-keskus huomauttaa, että viime vuosikymmenien aikana sääolosuhteet ovat muuttuneet merkittävästi, mikä näkyy varsinkin rannikkoseudulla. Viime vuosina talvihoidon painopiste on siirtynyt enemmän lumen auraamisesta liukkaudentorjuntaan.

Kaupunkien urakoitsijoilla on käytössä kattavat sääennustuspalvelut, joiden avulla talvihoidon toimenpiteitä pyritään valitsemaan ja ajoittamaan oikein. Vaikeutta työhön tuo se, ettei tienpinnan ja ulkoilman lämpötilat ole aina samoja. Lisäksi nollan tuntumassa sateen olomuoto voi vaihdella ja sateet voivat olla myös hyvin paikallisia.

ELY-keskus muistuttaa, ettei teiden talvihoidolla tavoitella kesäkelejä, ja etenkin vähäliikenteisemmillä teillä on huomioitava vallitsevat ajo-olosuhteet.

– Se edellyttää muun muassa ajonopeuden sovittamista vallitseviin keliolosuhteisiin ja se kannattaa huomioida myös matkojen aikataulujen suunnittelussa, todetaan ELY-keskukselta.